تخت جمشید2

 جاده منتهی به تخت جمشید که در دوران بهترین نقوش و مجستمه ها :

شاید در تخت جمشید با 

ادگاری های نوشته شده در تخت جمشید :

 در جاهايي از جمله دروازه ملل چون محل ورود همه بازديدكنندگان ابتدا دروازه ملل با ان شكوه هميشگي اش بوده و قبلا هم  حفاظي نداشته مثل يك شيشه يكي دومتري كه طي دو سال اخير انداخته اند . يادگاري ها و امضاهاي به نسبت زيادي رو ان نوشته شده اند از جمله جاهاي ديگري كه اين امضاها زياد به چشم ميخورد . ميتوان به كاخ تچر ( كه الان ديگه راه ورودي به كاخ بسته شده و بايد از پايين ناظر انها بود) و اطراف ارامگاه هاي اردشير دوم و سوم را نام برد .بيشتر اين يادگاري ها به انگليسي و گاها هم براي حدود بيش از صد سال پيش هستند .

در صورت امكان از فلش هم براي عكاسي استفاده نكنيد چون طول موج هاي نور دوربين اثر زيادي روي اين نقوش و خط نوشته ها ميگذارند .


 اين يادگاري زير در پايين عكس گاو بالدار و در مجاورت دروازه ملل قرار دارد .

 هنگامي كه براي عكاسي به اين گوشه گوشه بناي تخت جمشيد و هر بناي باستاني ديگر ميرويم  هرگز بر روي سطوح و لبه هاي ان قرار نگيريم ( مثل رفتن روي ديواره هاي كوتاه تخت جمشيد كه به وفور مشاهده كرديم)

داريوش شاه گويد : به خواست اهورامزدا بسيار كارهاي دستي كه پيشتر از اين در جايي نشده بود من برقرار كردم . شهري ديوار آن از گذشت زمان فروريخته و قبلا مرمت نشده بود . ديوار ديگري ساختم كه از آن هنگام به جا باشد.

اسب و شیر سنگی عظیم :

بنای دو اسب سنگی در کنار کاخ نمیه تمام   و در شمال دروازه ملل قرار دارد . كه دقايقي بازديدكنندگان را مجذوب زيايي خود ميكند .

در عكاسي از بناهاي باستاني از فلش استفاده نكنيم. چون طول موج نورهاي فلش  بسيار بر ظرافت  اثار اثر گذار مي باشد .

در پشت بناي اسب سنگي و در بالاي كوه آرامگاه اردشير سوم قرار دارد .

واقعا جاي تعجب داره كه چرا  بالاي اين بناهايي كه دور تا دورشون شيشه است شيشه اي به عنوان سقف نذاشتن . يعني منظورشون اينكه بارون روي اين ها تاثير گذار نيست ؟! يا .............

  دروازه اسب سنگي ( ورودي اصلي كاخ صد ستون كه  مجستمه هاي كوچكترش رو در بالا ديديد .

  در مابين كاخ آپادانا و پلكان اصلي آپادانا دو بناي شير سنگي قرار گرفته . در صورتي كه اول از كاخ آپادانا بازديد كنيد و بعد براي ديدن پلكان آپادانا ( قسمت مسقف تخت جمشيد)  برويد حتما ديدن اون را از دست خواهيد داد . چون پلكان كاخ آپادانا كه به اين شير سنگي منتهي مي شود منطقه حفاظت شده است .

 در بناهاي باستاني از جمله تخت جمشيد به مناطقا حفاظت شده وارد نشويم . و حتما با هماهنگي نگهبان هاي اطاف اين كارو انجام بديم . ( به دليل اينكه در منطقه هاي حفاظت شده خرده سنگ هاي كوچك باستاني هستند و ممكن است به انها اسيب بزنيم )

داریوش شاه گويد: اهورا مزدا اين کشورها را به من عطا کرده است. ایران، بابل،آشور، ایلام، مصر، لیدی، ماد، ارمنستان، کاپادوکید، پارت، زرنگ خوارزم، آریا، بلخ، سفه، قندهار، سکا، ماکا و ساتاگیدی.شکوه كاخ نميه تمام و اطراف :

كاخ نميه تمام در غرب كاخ صد ستون و شمال دروازه ملل  و در غربي ترين نقطه تخت جمشيد قرار دارد . و  ساختن آن در زمان  آخرين شاه هخامنشي داده شد كه به دليل حمله اسكندر به پايان نرسيد ولي نقوشي از جمله اسب بالدار روي آن حكاكي شده .

  سايبان و ميز هاي سنتي زيبايي كه در بيشتر قسمت هاي تخت جمشيد قرار دارند .

در فاصله دورتر كاخ صد ستون رو مي بينيد .

  منطقه حفاظتي ورود ممنوع ! لطفا بدون هماهنگي به مناطقي كه به وسيله تابلو يا بند جز مناطق حفاظتي هستند وارد نشويم .

در پشت كاخ نيمه تمام صندلي هايي قرار دارد كه براي جشن هاي نوروزي و جشن 2500 ساله در زمان شاه مورد استفاده قرار مي گرفته .

 داریوش شاه  گوید: بسیاری کارهای بد شده بود ان را زیبا کردم .کشور در شورش بود هر یک دیگری را می زد به خواست اهورامزدا آن چنان کردم که هیچ کس دیگری را نزند . به طور کامل و همیشه هرکس در جای خود اس . قانون من از آن ترسیدند تا توانا ضعیف را نزند و هلاک نسازد سخت یاشد بكاخ صد ستون :

كاخ صد ستون كه دومين بناي بزرگ تخت جمشيد است در شرق كاخ آپادانا واقع شده . اين كاخ از يك تالار مركزي با 8 درگاه ورودي و خروجي و 100 ستون به صورت ده رديف ده در ده تشكليل شده .

در گوشه بالا آرامگاه اردشير سوم اخرين پادشاه هخامنشي را مي بينيد .

نماي كاخ صد ستون از كنار كاخ نميه تمام

 در كنار ورودي اسب سنگي پلكان اصلي كاخ آپادانا و خود ستون هاي كاخ آپادانا هويدا است

 داريوش شاه گويد : (‌به فرزندش خشايار شاه ) امر آموزش را كه من شروع كردم ادامه بده و بگذار اتباع تو بتوانند بخوانند و بنويسند تا اين كه فهم و عقل آنها بيشتر شود و هر چه فهم و عقل آنها بيشتر شود تو با اطمينان بيشتري حكومت خواهي كرد .

نماي اسب بالدار و ورودي اصلي كاخ صد ستون . اين ورودي نسبت به ديگر ورودي هاي از جمله دروازه ملل كه حيوانات بالداري از جمله شير و گاو و سرباز هخامنشي هستند اسب مي باشد .

 مبارزه سرباز هخامنشي و حيوان بالدار كه ورودي جنوب به شمال تخت جمشيد و در مجاور پلكان كاخ آپادانا قرار گرفته است .

ورودي زيباي كاخ صد ستون كه در دو طرف چيزي شبيه همين هست و و يكي از محدود بناهاي تخت جمشيد است كه سر تاسر آن همه سرباز و مهمان و شاه هستند و در شمال كاخ آپادانا قرار دارد .

  گوشه هايي از  ورودي بالا

 قسمت هاي ديگري از ورودي بالا .

  عظمت را در مكان هايي از جمله تصوير زير كه بيشتر كاخ ها را مشاهده ميكنيد ميتوان حس كرد

 

 

هترین ها رو انتخاب کردن . ولی بعضی جاهاش هست که واقعا به دل آدم میشینه و احساس غرور می کنه در مقابل توریست ها و دیگر بازدیدکنندگان .

از جمله نقش های زیبا میتوان به دروازه ملل , پلكان اصلي كاخ آپادانا ( قسمت مسقف تخت جمشيد) -اسب و شير سنگي عظيم و تصاوير زير كه در گوشه و كنار اين بنا قرار دارند .

اهورامزدا خداي پاكي و يكتايي

نقش برجسته ي زير كه اداي احترام افراد دربار به داريوش بزرگ را نشان ميدهد .

سر ستون دو عقاب كه در كنار دروازه ملل قرار دارد .

بناس اسب سنگي و يكي از ورودي هاي كاخ صد ستون

  ورودي زيباي كاخ صد ستون كه در دو طرف چيزي شبيه همين هست و و يكي از محدود بناهاي تخت جمشيد است كه سر تاسر آن همه سرباز و مهمان و شاه هستند و در شمال كاخ آپادانا قرار دارد .

  خشايار شاه و چند تن از همراهان

  مبارزه سر باز هخامنشي و شير بالدار كه قسمتي از دروازه هاي كاخ صد ستون        هستند


 داريوش شاه گويد : به خواست اهورامزدا اين ( است) كشورهايي كه من جدا از پارس گرفتم . بر آن ها حكمراني كردم . انچه از طرف من به آنها گفته شد ان را انجام دادند . قانون من ايشان را نگاه داشتشاه  به طور زیبایی جنگل کاری شده و محور جاده تا خود پارسه پوشيده از درخت هاي رديف به رديف كاج هست.( در وازه ملل به طور خفيفي در وسط عكس پيداست )

کاخ دروازه  ملل و خيابان سپاهان :

دروازه ملل‌ كاخ رسمی و تشریفاتی پارسه بوده . ورودي سکوي تصورت هاي مردمان تخت جمشيد :

در كاخ آپادانا افراد زيادي رو از همه كشور هاي تحت حكومت هخامنشيان ( 23 كشور )  مي بينيم  كه نزد  داريوش شاه  بزرگ مي روند و  هر كدام هداياي مختلفي را با خود مي برند . از گاو گوسفند گرفته تا طلا و جواهر , بچه شير و ....

به ترتيب از راست به چپ : ( نمايندگان بعضي مناطق كه ديگر وجو ندارد كشور كنوني را نوشته ام )  با تشكر ويژه از جناب فرشاد كريمي كه توضيحاتي چند باره براي اين پست به بنده دادند و پوريا زارعي كه چندي از تصاوير زير هنر عكاسي اوست .

 بلغاري ها -  ترك ها - پارت ها

 

 هندي ها -  آرمن ها -  سمرقندي ها

 پاكستاني ها -  ليبي ها - باختري ها

عرب ها - مادها - يزدي هاي ايران

   

پاكستاني ها - يوناني ها - محافظ ها

   بابلي ها - ليدان ها -  ازبكستاني ها

 

 

 

 

 

 

اراچوسن ها - ايلامي ها -  ارمنستاني ها

  داريوش بزرگ گويد: ( به فرزندش )  توصيه من به تو اين است كه هرگز دروغگو و متملق را به خود راه نده، چون هر دوي آنها آفت سلطنت اند و بدون ترحم دروغگو را از خود بران  .                                                                                                      خت جمشيد، دو پلکان است که روبروی یکدیگر قرار دارند که همچون دستانی است که آرنج خویش را خم کرده و بر آن است تا مشتاقان خود را از زمین بلند کرده و در سینه خود جای دهد .دروازه ملل اولين مكاني است كه بعد از طي كردن پلكان تخت جمشيد بسيار نظر بازديدكنندگان را به خود جلب مي كند .كاخ آپادانا :

پلكان كاخ آپادانا :

با شكوه ترين قسمت تخت جمشيد پلكان آپادانا مي باشد . اين پلكان ها دو طرف منقوش دارند . در قسمت شمالي بزرگان ايرانشهر و ميرآخوران و سربازان گارد جاويدان نماينده شده اند .و بر قسمت جنوبي 23 نماينده هديه آور . قسمت مركزي جبهه مزين بوده به بارعام خشايار شاه كه اكنون به صورت اسيب ديده در قسمت شرقي كاخ آپادانا  آن را مي بينيم .

تصوير بارعام خشايار شاه  كه صف همه ميهمانان به اين تصوير منهي مي شده .

خودم و بابام و خشايار شاه !

در عكس برداري از آثار باستاني از نور فلش استفاده نكنيم . چون طول موج هاي نور فلش تاثير زيادي بر كتيبه ها و نقوش دارند . پلكان كاخ آپادانا و در پشت ان كاخ 100 ستون

 قسمت پلكان و اطراف پلكان كاخ آپادانا به دليل داشتن يه سقف كه در زمان شاه بر روي آن ساخته بسيار نقوش واضح و مشخصي دارد .

  در كاخ آپادانا  نقش حمله شير به اسب را به فراواني مي توان ديد

   اينم بابام هست .

 داريوش شاه گويد : ( به فرزندش ) اكنون من سپاهي به طرف مصر فرستادم تا اين كه در اين قلمرو ، نظم و امنيت برقرار كند، ولي فرصت نكردم سپاهي به طرف يونان بفرستم و تو بايد اين كار را به انجام برساني، با يك ارتش قدرتمند به يونان حمله كن و به يونانيان بفهمان كه پادشاه ايران قادر است مرتكبين فجايع را تنبيه كند .

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: جهانگردی و ایرانشناسی ، ،
برچسب‌ها: